O thrilleru z úst nejpovolanějších

Sobotní pozdní odpoledne na knižním veletrhu patřilo thrilleru. Tentokrát v poněkud teoretičtějším duchu. Tři spisovatelé ze tří různých částí světa se pokusili sestavit definici tohoto knižního žánru. Samozřejmě šlo o autory, kteří v tomto žánru tvoří - Robin Cook, autor proslulých detektivních románů na pokraji thrilleru z lékařského prostředí, Dror Mišani, literární teoretik z telavivské univerzity, sám literárně činný v žánru psychologického thrilleru, a slovenský spisovatel Jozef Karika, tvořící zejména mysterióznější thrillery, často zasazené do politické reality 90. let.

Záznam celé besedy v češtině:

Nejsnadnější definice thrilleru vychází ze srovnání s příbuznými literárními žánry - detektivkou (nebo kriminálkou) na jedné straně a hororem na straně druhé. Thriller má ve čtenáři vzbudit napětí, zatímco horor má vzbuzovat strach. V thrilleru je zdroj tohoto napětí zpravidla reálný, zatímco u hororu bývá vyvolán fiktivními či nadpřirozenými jevy. Často se oba žánry překrývají či dokonce splývají.

Co se týká srovnání mezi thrillerem a detektivkou, zde platí, že detektivka nebo kriminálka směřuje k odhalení či potrestání pachatele zločinu, zatímco thriller si bere za cíl nápravu porušeného řádu, případně odhalení a potrestání narušitele, který se snaží zneužít řád ve svůj prospěch. Právě proto se thrillery tak často věnují politickým kauzám, protože právě v nich jde o narušení nějakého politického systému.

A čím se zabývají thrillery v Izraeli, USA a na Slovensku? Odpovědi našich tří hostů jsou velmi očekávatelné, i když by vás asi samy od sebe nenapadly. V USA jsou velmi módním tématem thrillerů sériové vraždy, kterými se asociální jednotlivec snaží destabilizovat americkou společnost. V Izraeli se thriller v převažující míře věnuje špionážní tématice. Vždyť úspěch a udržení Státu Izrael stojí a padá s úspěchem jeho špionážní služby. A na Slovensku si thriller hledá témata ve vzájemném prorůstání kriminality a politické mocí. Thriller na tomto poli často supluje politickou publicistiku nebo literaturu faktu. Důvodem je, že za publikování thrilleru ještě žádný slovenský autor nedostal kulku do hlavy, což se o publicistické a novinářské práci rozhodně říci nedá.

RaŠ

> Kdo je Dror Mišani?
Detektivka a hebrejština jdou dohromady