Pohřbívání liberální demokracie
Jeden z prvních pořadů Světa knihy Praha 2025 se bez okolků ponořil do současné
politické situace. U besedy, kterou pořádal Salon magazínu Právo, se setkala
politoložka Kateřina Smejkalová, publicista David Klimeš a soudce ústavního soudu,
sociolog a spisovatel Jiří Přibáň. Besedou provázela novinářka Andrea Procházková.
Hned v úvodu David Klimeš připomněl esej, která vyšla v Salonu Práva a stála u
vzniku tohoto pořadu. Jejím záměrem bylo podle jejího autora upozornit na to, že se
ve veřejné diskuzi často zaměňují pojmy liberalismus a liberální demokracie.
"Liberalismus je v současné době na ústupu. Ale liberální demokracii coby vládu
práva bychom měli chránit," řekl Klimeš. Jiří Přibáň poznamenal, že vláda práva
znamená, že se každý může dovolat svých práv a připomněl citát, který říká, že bez
vlády práva chudí ztratí poslední ochranu před bohatými.
Kateřina Smejkalová vysvětlovala, že současný svět má více perspektiv než jen
liberalismus a liberální demokracii. Společnost se podle ní nachází v neoliberálním
globálním kapitalismu, a to hraje roli v tom, jak vypadá dnešní demokracie. Podle
Davida Klimeše je důležité kalkulovat se vzestupem politického proudu, který se
vydává za konzervatismus. Česko má však podle publicisty silnější instituce než
zbytek regionu, avšak zaměřujeme se na ně příliš na úkor dalších faktorů
ovlivňujících společnost.
"My se tu setkáváme s něčím u nás poměrně novým, s čím se ale obecně
společnost potýká už dlouho, a to je oligarchie a ovlivňování penězi," podotkl Jiří
Přibáň, a otevřel tak velké téma. Kateřina Smejkalová se zamýšlela nad tím, jak se
naše společnost staví k miliardářům. "Víme, že tihle lidé ovlivňují politické
rozhodování. Hodně se zaštiťujeme volbami a demokratickým procesem, ale faktické
rozhodování leží někde jinde. Někteří odborníci už mluví dokonce o neofeudalismu.
Je potřeba se ptát, kdo tu drží moc nad kým. Jsem si například rovná s některým z
českých miliardářů?" ptala se Smejkalová. Na to Jiří Přibáň reagoval pobídkou,
abychom řešili konkrétní problémy a vyhýbali se apokalyptickému přemýšlení. Je
podle něj také důležité používat jazyk kritiků.
Závěrem se hosté zabývali důležitostí pocitu důstojnosti a také zánikem příslibu
pokroku, který může podněcovat revolty.